AikiMag

Az Aikido Magazin

A technika legyen olyan mint a natúr joghurt - élménybeszámoló

2014. szeptember 26. 09:02 - Povázsai Laci

Rengeteget beszélünk az aikidóról, elvekről, harmóniáról, alkalmazásról, hatékonyságról, életmódról és még sorolhatnám. Kicsit el is koptatjuk ezeket a szavakat a folyamatos ismétlésekkel, úgy gondolom. Ugyanezt éreztem az utóbbi évek edzőtáboraiban: ugyanazokat a köröket futottam, ugyanazokat az ismert gyakorlatokat hajtottam végre, amikről úgy gondoltam, hogy ezek már valamennyire megvannak - hiszen senki nem javított bele. Kopott is az érdeklődésem, az aikidón kívül találtam új kihívásokat, tanulnivalót és ezeket a tapasztalatokat illesztettem be a gyakorlásomba. Bár nem mondhatom el magamról, hogy mindent láttam volna, amit a hazai aikido adhat, bevallom nem láttam nagy különbséget az aikido gyakorlásában, maximum a magyarázatokban. Egészen addig, amíg nem csatlakoztam Németh Ferihez, akin keresztül megismertem Takashi Kuroki senseit. Másodszor voltam az edzőtáborában, és végre megtaláltam azt, amit kerestem.

09-21-2014_115620(3).jpg

Kuroki sensei 4. alkalommal látogatott hazánkba. Tavasszal ismertem meg személyesen, amiről írtam is egy beszámolót korábban. A mostani alkalommal már sokkal közvetlenebb hangulatban, a vendéglátó csapat részeként üdvözöltem őt, aminek köszönhetően sok időt töltöttünk együtt, és nemcsak technikailag, de emberileg is sokat tanulhattunk tőle.

Technika

A mester szerint az aikido nem a látványról szól, nem kellenek bele fölösleges, színpadias gesztusok, fölöslegesen nagy és erőszakos mozdulatok, amik a külső szemlélőnek hatékonynak tűnnek. Precíz, jól időzített és megfelelően kivitelezett mozgásra van szükségünk, amelynek során szem előtt kell tartani, hogy amit csinálunk, az a harcról szól. Ehhez szervesen járult hozzá megannyi kard és bot gyakorlat, illetve a Nishio Budóra jellemző karate és judo háttér. Ahogy a mester mondja: a technika legyen olyan, mint a natúr joghurt. Nem kell a színezék, a cukor és az állományjavító.

09-21-2014_115354(1).jpg

Emberség

Kuroki sensei számos országban tanít (Ukrajna, Oroszország, Kazahsztán, Lengyelország, Csehország, Magyarország stb.), rendszeresen utazik Japánba a doshuval és más shihanokkal egyeztetni, igazi aikido diplomata. Azonban ezt ki sem néznénk belőle. Ugyanabban a hostelben száll meg, mint a tanítványok, együtt jön-megy velünk a BKK járatain, és végtelenül élvezi, hogy új kultúrát, új embereket ismerhet meg. Tanítás közben folyamatosan arra figyel, hogy megfelelően legyenek elosztva az emberek, a kezdők tudjanak haladókkal gyakorolni. Magyarázatai teljesen sallangmentesek, semmilyen hiba nem kerüli el a szemét, de csak a leglényegesebbeket javítja, hogy lehetőséget adjon a felfedezésre.

09-21-2014_104503.jpg

Edzőtábor

A két nap alatt kilenc órát edzettünk, amiben egy hatalmas esszenciát hagyott ránk a mester, lesz mit gyakorolnunk a következő találkozásig. A Nishio Budo jellemzője, hogy minden technikának megvan a pusztakezes, pusztakezes - kardos (ken no tebiki), pusztakezes - botos (jo no tebiki), kard - kard (ken tai ken) és kard - bot (ken tai jo) végrehajtása. A fegyveres gyakorlás nélkül nem is lehetne megérteni, miben különbözik Nishio sensei stílusa a hagyományos aikidótól, így viszont teljesen egyértelművé válik. 

09-21-2014_100614.jpg

A mester célja most az volt, hogy egy komplett, jól felépített rendszert mutasson meg nekünk, aminek én nagyon örültem, mivel lesz mit gyakorolni a hamarosan megnyíló dojómban. Minden technikát többször megmutatott, és nagyon logikusan építette egymásra a gyakorlatokat. Nekem végre sikerült minden technikát valamelyest végrehajtanom, volt, amit már egész jól, volt amit éppen hogy, mindenesetre nem volt olyan, hogy a fejemet vakartam volna túl sokáig. Mentálisan nagyon elfáradtam, ezt a fegyveres munkának köszönhetem. Úgy tippelem, hogy az edzőtábor legalább 70%-a a fegyveres gyakorlásról szólt.

09-21-2014_105900.jpg

Összegzés

Örülök, hogy végre megint csillogó szemmel, nagyon lelkesen járok aikido edzőtáborba, és hasonló mentalitású emberekkel találkozom. Jó volt megismerni Feri teljes csapatát, akik már hosszabb ideje ezt a stílust űzik, jó volt a cseh csapattal találkozni, akik nagyon sokat segítettek a szeminárium folyamán. A fegyveres gyakorlás teljesen új értelmet nyert számomra, bár az MKDE keretén belül foglalkoztam vele rendszeresen. Itt beleszerettem az eszközös munkába, főleg mivel láthattam a haladókon, hogy milyen hatással van a mozgásukra, és már magamon is észrevettem a fejlődés jeleit.

Nagy tiszteletet érdemelnek azok az aikidósok, akik más szövetségekből meglátogattak minket, és sok dannal a hónuk alatt az örök kezdők szellemében ízlelgették a Nishio Budót. A beszélgetésekből kiderült, hogy nagyon élvezték a gyakorlást annak ellenére, hogy teljesen szokatlan volt számukra. Új nézőpontot ismerhettek meg, amit könnyen átültethetnek a saját gyakorlásukba.

Ezúton köszönöm még egyszer a meghívást, az év legjobb aikidós pillanata volt számomra!

Több képért nézzétek meg a True Style Magazine oldalát!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aikimag.blog.hu/api/trackback/id/tr216726687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása