AikiMag

Az Aikido Magazin

1. Interjú Ellis Amdur-ral (5/7) - Harcművészeti utazás az aikidótól a koryu-ig

2013. június 27. 12:40 - ZalaváriNoémi

1404146854_8bd511248b_m.jpg

Guillaume Erard: Mivel az aikido egy shin-budo [modern harcművészet] úgy gondolod, hogy a fő eleme a gyakorlásnak az emberi lelken való munka, ellentétben az araki-ryu-val, ami egy koryu: ami nem változtatja meg a karaktert, de sokkal hatékonyabb?

 

Ellis Amdur: Először is, a legtöbb koryu-ban vannak harci technikák az új konfucianizmuson alapulva és gyakran mély munkát jelentenek az emberi lélekre. A gyakorlatok az ezoterikus buddhizmusból és taoizmusból erednek. Sok shin-budo-ban beszéddel igyekeznek elérni az emberi lélek fejlődését, egy jellegzetes, könnyen érthető módszer nélkül, amivel el lehetne érni ezt. Inkább azt mondják: „Gyakorolj többet!”. Ezen túl, bármi meg tud változtatni. Az igazi koryu-ban, amikor teszel valamit, a felelősség a te kezedbe kerül, hogy megsebezz másokat: lehetőséged van megölni valakit, vagy meghalni valaki által. Ez a legtöbb shin-budo-tól különböző módon változtatja meg a lelked.
Például az iai-ban, amikor úgy vágsz, hogy az tulajdonképpen nem igazi vágás, akkor hazudsz a testednek – ellentétben azzal, amikor valóban vágsz – ez hatással van a szellemedre, lelkedre. Most ha valaki azt állítja: „Amit csinálok, annak nincs harci értéke, mindenesetre szeretek így mozdulni, mert ettől egy meditatív helyzetbe kerülök, ami egy jobb emberré tesz.” – nem vitatkozom vele. De ha valaki azt állítja, hogy hatékony módszerrel használja a kardot, miközben egyáltalán nem igazi a támadás: egy része tudja a hazugságot.

 

Guillaume Erard: Bár hivatalosan befejezted az aikidót, egészen sokat írsz róla, nemde?

Ellis Amdur: Egyrészt az az erkölcsi visszatükröződés, ami úgy tűnik testet öltött az aikidóban, sosem hagyott nyugodni. Továbbá nemrég visszatértem az aikidóhoz, mert érdekel amit Ueshiba Morihei csinál, különösen a belső erő fejlesztése. Az aikido megrontása, annak az eltávolítása, amitől az aikido igazán erőteljes, egyfajta hazugsággá teszi az egészet. Ez problémát jelent azoknak, akik az aikidót gyakorolják.
Volt egy belső tanterv, bár O-sensei nem fejezte ki ezt a tantervet túl nyíltan. Ez annak az őszinteségnek az elérését jelenti, ami lehetővé teszi, hogy minden pillanatban megtudd, milyen erőteljes is vagy.
Őszintén szólva ugyan ezért szeretem a bokszot. A fiam profi bokszoló, épp most nyert meg egy küzdelmet egy héttel ezelőtt, a születésnapomon. Elegánsan veszíteni minden bizonnyal tekintélyt jelent, de győzni felemelő érzés. A bokszban nem tudsz hazudni magadnak. Az életed nincs egyensúlyban, de tudod, hogy hol vagy, milyen keményen edzettél stb. A fiam számos alkalommal veszített, kétszer kiütéssel, de rendkívül elegánsan tudta kezelni. Láttam őt a barátnőjével: hihetetlenül udvarias vele és egy igazi régimódi úriember. Azt gondoltam Amerikában, hogy a boksz teszi ezt: úriemberré tesz. A ringben nem függhetsz a másiktól, vagy bármi mástól, kivéve ha meg akar sebezni. Minden amit tehetsz, hogy megpróbálod megvédeni magad, és visszatámadni. Ez nagyon őszinte.
Ez a dolog a shin-budo-ban: a jó emberek valószínűleg jobbak lesznek az aikidóval, az átlagos emberek átlagosak maradnak, a kellemetlen emberek kellemetlenek maradnak. Gonosz, sértett embereknek, akik kárt akarnak okozni másokat, tökéletes arénájuk lesz erre. Ezt látom a shin-budo-ban.

 

Guillaume Erard: Ez azt jelenti, hogy a koryu-ban, ahol nincs meg a tisztelet, az egyéniség finomítása csak egy mellékterméke az őszinte gyakorlásnak?

Ellis Amdur: Manapság a legtöbb japán edzés pusztán hobbi. Az egyik legnagyobb problémája a koryu-nak az, hogy felfoghatatlanná vált a kulturális vagyon, a mukei bunkazai, mert ez azt jelenti, hogy egy élő régiség vagy. [A japán kormány számos tudományágat, mint a drámát, zenét és kézműves technikát történelmi és művészi értéknek ismert el.] Mit kezdesz az élő antikvitással? Bemutatod, és az olyan értékes lesz, amilyen; nem javíthatod. Ha megjavítok egy régi eltört csészét: ihatok belőle, de elpusztítottam egy millió dolláros régiséget.

Sok koryu eltorzult több száz év múltán. Egyik sem csinálja pontosan azt, amit több száz évvel ezelőtt. Látom az eltorzulásokat egyetlen generáción belül. A koryu-ban azt állítják, hogy ennek nem kellett volna megtörténnie. Ezeknek az eltorzulásoknak a többsége nem szándékos, nem tudatos.

Forrás: Guillaume Erard: Interview with Ellis Amdur part 1 - Martial Journey from Aikido to koryu

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aikimag.blog.hu/api/trackback/id/tr835380451

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása