AikiMag

Az Aikido Magazin

Az élő Aikido - kerekasztal beszélgetés Kobayashi Yasuo sihannal és Nakayama Fumiko senseijel

2014. október 20. 16:02 - Kamrás Orsolya

Idén 45 éve annak, hogy Kobayashi Yasuo sihan megnyitotta első dojóját Tokio Kodaira nevű részén. Ennek apropóján is készült el az 1988-as beszélgetés alább olvasható fordítása. A hosszú interjúban Kobayashi sihan és húga mesélnek az aikido hőskoráról, O-sensei utolsó éveiről, illetve arról is, milyen volt az ötvenes években nőként aikidózni.

Az élő Aikido - kerekasztal beszélgetés Kobayashi Yasuo sihannal és Nakayama Fumiko senseijel

Az alább olvasható szöveg egy japán nyelvű kerekasztal beszélgetés, mely 1988 körül készült Kobayashi Yasuo aikido shihannal és húgával, Nakayama Fumiko senseijel, aki az aikidót megalapító Ueshiba Morihei, O-sensei egyik kedvence volt.

A beszélgetés moderátorai a Kodaira Aikido Szövetség tagjai, Shinozaki Masakatzu, Amano Shigeko és Nishimura Kunihira.
Először a nyolcvanas évek végén találkoztam Kobayashi Yasuóval Coloradóban, ahol Saotome Mitsugi meghívta vendégoktatónak az Aikido Schools of Ueshiba nyári táborába. Pár évvel később úgy alakult, hogy mikor Saitamában éltem, az egyik tanítványával, Hasegawa Hiroyukival gyakoroltam. Hasegawa sensei kapcsolata a Kobayashi Dojóval eléggé változó volt ebben az időben, de akárhányszor összefutottam Kobayashi senseijel, udvariasan és kedvesen bánt velem.

Kobayashi Yasuo Tokióban született 1936-ban, és a régi Aikikai Hombu Dojóban, Wakamatsu-chóban kezdett aikidót gyakorolni 1954-ben. Ma egy mintegy 120 dojóból álló csoport feje, mely az Aikido Kobayashi Dojo név alatt kapcsolódik az Aikikai Alapítványhoz, és a Japán keleti részében lévő Kanto régióban az Aikikai gerincét alkotja. Egyesek úgy tartják, a Kobayashi Dojo hálózat „Aikikai az Aikikaion belül”.

Akik bővebben is érdeklődnek a téma iránt, azok számára az Aikido, My Way, a Kobayashi Dojók története angolul hozzáférhető az Aikido Kobayashi Dojo honlapján. (Kobayashi sensei könyvének magyar fordítása Utam, az aikido címmel letölthető az Aikido Újbuda Kör honlapjától: http://www.aikidoujbuda.hu/dwnload/Utam_az_aikido.pdf - K. O.)

Christopher Li

Aikido a Showa korszak 30. éve körül (1955) (Az angol fordítás az egyes időpontokat a japán időszámítás és a Gergely-naptár szerint egyaránt megadja. Showa-korszaknak nevezzük a japán történelem azon szakaszát, mely Hirohito császár uralkodásának idejére, vagyis 1926. december 25. és 1989. január 7. közé esett – K. O.)

Moderátor: A Kodaira Aikido Szövetség fennállásának tizedik évfordulóját ünnepli, és ebből az alkalomból egy brossúrát ad ki. Ma Kobayashi Yasuo senseijel és Nakayama Fumiko senseijel beszélgetünk aikidóval kapcsolatos személyes történeteikről és az Ueshiba Moriheijel, O-senseijel kapcsolatos emlékeikről. Mindenek előtt, Kobayashi sensei – mikor kezdődött?

Kobayashi Yasuo: Akkoriban, amikor elkezdtem az egyetemet, vagyis tizennyolc éves voltam. A tizennyolcadik életévem tavaszán, a Showa korszak 30. évében (1955). Azt hiszem, abban az időben mentem el megnézni az aikidót, amikor befejeztem a középiskolát… A Kodokanban összebarátkoztam egy iaido instruktor, Dansaki sensei fiával, ő mondta, hogy van ez a fajta budo, és hogy el kéne mennünk megnézni. Tehát elhívtak, én pedig elmentem, hogy megnézzem - miután befejeztem a felvételi vizsgáimat, és elkezdtem az egyetemet, úgy döntöttem, hogy ki akarom próbálni.

Az beszélgetést teljes terjedelmében elolvashatjátok az alábbi linkre kattintva az Aikido Újbuda Kör honlapján:

http://www.aikidoujbuda.hu/drupal/?q=node%2F165

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aikimag.blog.hu/api/trackback/id/tr796809051

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása