A szamurájok világszerte ismertek, mint japán harcosok. Japánban ma is mély tisztelettel gondolnak rájuk az emberek. Számtalan film, színdarab, és könyv őrzi az emléküket, jelentős szerepet töltöttek be a japán történelem formálásában. Nem ismertek félelmet. Könyörtelenek voltak a harcban, megtestesítették a becsületet, hűséget, és az egyenes férfias viselkedést. A szégyen helyett mindig inkább a halált választották. Igen elkeserítő, hogy 1868 és 1912 között, a japán modernizáció idején teljesen eltűnt ez a társadalmi réteg. Arra, hogy ez pontosan hogyan történt, most nem térnék ki bővebben. Ez alkalommal arról írnék röviden, hogy milyen filozófiát és vallást követtek.
A szamurájok életformáját nem csak a katonáskodás különböztette meg az arisztokráciáétól, vagy más társadalmi osztályokétól, hanem filozófiájuk, és életszemléletük is. A Zen a 12.-13. században terjedt el Japánban, mikor a szamuráj ( busi ) réteg megerősödött. Mivel ezen harcosok életszemlélete igen sok ponton egyezett a zen filozófiával, nagyon hamar teljesen alávetették magukat. Az egyszerűség, az ülő helyzetben végzett meditáció szigorúsága, a személyes - saját erőfeszítéssel elérhető - megvilágosodás lehetősége, a gyakorlatias gondolkodás eligazítást adott az életvitelhez. Önfegyelem, összpontosítás, szigorú munka a mindennapokban: a kívánatos viselkedés alapja, amely később, a már nem katonáskodó szamurájoknak is meghatározta életvitelét. A Zen művészet szigorú egyszerűsége, művészi kifejezésmódja tökéletesen megfelelt a szamurájok puritán életvitelének és szemléletmódjának.
Vallásuk a sintó, ami szigorúan véve inkább az ősök tiszteletén, a természet imádatán és az ősi hiteken alapuló rituálék és hitvilág egyvelege. Mitológiája tartalmazza a világ teremtésének történetét, a Japán-szigetek születését, és az istenségek ( kami) panteonját. A sintó a császárt Amateraszu Napistennő egyenes ági leszármazottjának tekinti. A császár így isteni személy, Japán pedig az istenek védelme alatt áll. Megszámlálhatatlanul sok kami lakozik főként természeti jelenségekben, de olyan emberből is lehet kami aki dicsőséges életet élt. Főként olyan szamurájokból, akik hősi halált haltak. Generációkon át őrzik így a nevét, és hősi tetteinek történetét. Valamint helyet kap az ősök tiszteletére emelt házi oltáron.
Valóban sajnálatos, hogy a modernizáció következtében megszűnt ez a társadalmi osztály, de Japánban az új, modern felszín alatt mindig ott marad a mélyben a régi: tradíció, szellemiség, szokások, filozófia, közösség. A szamurájok letűnhettek személyükben és rétegükben, de ami mozgatta őket, az tovább élt és hatott.
Forrás: Farkas Ildikó - A szamuráj