AikiMag

Az Aikido Magazin

Miért visel a yudansha hakamát? (4.) - A hakama redőinek jelentése

2013. március 12. 19:18 - ZalaváriNoémi

tumblr_m7sdfqkKYH1r2eu5j.gifSzámos harcművészet egyetért egy közös értelmezéssel, mely szerint a hakama redői a harcos erkölcsi értékrendjét reprezentálják.
Ez az értékrendszer valószínűleg a kínai konfucianizmus bevezetésének melléktermékeként hatotta át a japán harcos társadalmat. Az értékrend öt legfőbb erényt fogalmaz meg a társadalom alapjának:

Jen: empátia
I: illem
Li: szertartások és viseletek betartása
Chih: éleselméjűség, bölcsesség
Hsin: erkölcsi bizalom

Később a híres japán kardforgató Musashi Miyamoto (宮本 武蔵, 1584-1645) adoptálta ezeket és írt róluk a Book of Five Rings [Az öt gyűrű könyve] című könyvében (Go Rin No Sho):

Jin: jóindulat;
Gi: igazság;
Rei: előzékenység;
Chi: bölcsesség;
Shin: hit.

Ettől kezdve ez az értékrend széles körben elterjedt a harcos osztályban a Tokugawa korszakban (徳川幕府 1600-1868) egészen a Meiji restaurációig. Bár ennek az értékrendnek a jelentősége a harcos osztály eltűnésével csökkent. A nyugati kultúra növekvő befolyása felélesztette az értékrendet a Meiji korszakban, ez leginkább egy japán tudós, Nitobe Inazō (新渡戸 稲造) Bushido, the Soul of Japan [Bushido, Japán lelke] című könyvéből rajzolódik ki jól. A könyv eredeti nyelve angol: a nyugati hallgatóságnak szól. Azóta úgy tűnik az értékrend áhtatotta a harcművészeti iskolákat, különösen a gendai-budo-t.

Bár a harcos osztály általi konfuciuszi értékrend adoptálása jól dokumentált, nem tiszta, hogy melyik ponttól tulajdonítják a hakama redőinek az erényeket. Néhány tudós vitatja, hogy ez a Meiji korszakhoz köthető. A hakama eredete részben nemesi, részben shinto alapokon nyugszik. Az hogy a konfuciuszi (buddhista) értékrend összekapcsolódott a shinto ruhadarabokkal mutatja a két gondolkozási rendszer közötti egyetértést. Néhány kiváló kortárs oktató alaposan ír a témáról, mint például Saotome Mitsugi, aki a The Principles of Aikido [Az aikido alapelvei] című könyvében a következőképpen fogalmazta meg az erényeket:

Jin (仁): jóindulat
Gi (義): becsület és igazság
Rei (礼): előzékenység és etikett
Chi (智): bölcsesség, intelligencia
Shin (信): őszinteség
Chu (忠): hűség
Koh (孝): kegyesség

Ezeknek a listáknak számos változatai léteznek, más-más számú erényekkel. Például a kendóban a következő erények szerepelnek, melyet Masataka Inoue írt meg Ken No Koe (A kard hangja) című könyvében:

Chu (忠): hűség
Ko (孝): igazság
Jin (仁): emberség; könyörület
Gi (義): becsület
Rei (礼): tisztelet

Több értelmezés van az aikidóban is, például:

Saito Sensei véleménye szerint (amit az About hakama in O Sensei's dojo in the old days [A hakamáról O Sensei dojójában a régi időkben] című írásában fogalmaz meg) hét redő van a hakamán: hátul kettő, elöl öt. Az elöl lévő öt redő aszimmetrikusan oszlik meg: három a jobb, kettő a bal oldalon:

Yuki: bátorság, hősiesség
Jin: emberség, jóindulat, jóakarat
Gi: igazságosság, becsület, tisztesség
Rei: illem, udvariasság, meghajlás
Makoto: őszinteség

A hátul lévő két redő jelentése:

Chugi: hűség, odaadás
Meiyo: becsület, hit, bizalom, hírnév, méltóság, preszízs

Egy másik értelmezés szerint: (rajz)

Jin: Kegyelem
Gi: Becsület
Rei: Illem
Chi: Intelligencia
Shin: Bizalom
Makoto: hűség
Chu-Kou: engedelmesség (szülők iránti tisztelet)


Források:

Aikido Pinner Club: Hakama Pleats - Meaning - Aikido Articles
Guillaume Erard: Why do Yudansha wear hakama?

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aikimag.blog.hu/api/trackback/id/tr115131483

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása