AikiMag

Az Aikido Magazin

Arról, hogy mindenkinek lehet véleménye

2014. április 12. 11:55 - Csák Gergely

Nemrég foglaltam össze egy bejegyzésben (Kuribayashi sensei emlékezetes magyarázatai), hogy mit üzent nekünk, magyaroknak Kuribayashi sensei, amikor a szokásos, éves edzőtáborát tartotta. A bejegyzéshez rekord számú, 14 kommentár érkezett, köztük számos esetben névvel vállalták hozzászólók a véleményüket. Igazából a vita nem is ott alakult ki, ahol számítottam rá: azt gondoltam, hogy Kuribayashi sensei szavai majd felrázzák a magyar aikidósokat, akik felébrednek egy kicsit és kinéznek a saját dojójuk falain túlra, de nem ez történt. A parázs vita azzal kapcsolatban alakult ki, hogy Matti sensei hűen utánozta-e Kuribayashi sensei mozdulatait az edzőtáboron, vagy sem. Ennek kapcsán egy magát "ussexcelsior" néven kommentelő aztán ki is fakadt:

"Miért van az, hogy ha manapság van egy edzőtábor, akkor előtte és utána ömlik a negatív komment minden csatornán?
Előtte néhányan - vélhetően gazdasági, vagy hatalmi érdekből - próbálják fúrni a tábort, utána pedig jönnek ezek a tiszteletlen okoskodások.
Mi értelme ennek, azon kívül, hogy elrontjátok a szájízét azoknak, akik ott voltak, gyakoroltak és jól is érezték magukat?
Mit bizonyítotok ezzel? Önnön nagyságotok, hozzáértésetek? "

Előrebocsátom: én is edzettem Matti sensei-jel, jó volt. Nem azt csinálta, amit Kuribayashi sensei mutatott, de megmutatott nekem egy fogást, amit még sosem láttam - mert nem járok az edzőtáboraiba. Alapvetően, nem szeretem az ő aikidóját, nekem (személyesen) nem tetszik. Kétszer voltam, nem tetszett, harmadszorra nem mentem vissza. Ennek ellenére ezen alkalommal kellemeset edzettünk együtt, este jót beszélgettünk a vacsoránál - Matti sensei humorát, személyiségét nagyon szeretem. Az aikidóját egyáltalán nem.

Ennek a blogbejegyzésnek nem az a célja, hogy Matti senseit elemezzük. Hanem az, hogy elmondjam nektek, szerintem lehet véleményetek. Sőt, nagyon tisztelem Kőhalmi Szabó Zsoltot, aki névvel vállalta a véleményét ebben a bejegyzésben. Elmondta, mit látott. Szerintem ez tiszteletet érdemel, bátorságra vall.

Tudjátok, a "fejlett, nyugati" országok többek között azért fejlettebbek és nyugatiabbak, mert az emberek rádöbbentek: elmondhatják a véleményüket szabadon és ha valaki ebben korlátozza őket, akkor az ellen tömegesen fel lehet lázadni. (Lásd pl. a fejlett, nyugati Ukrajna. Ellenpélda: a fejletlen, keleti Magyarország.) Ezt hívják demokráciának, véleményszabadságnak.

Back to the subject.

Vegyük Woody Allent. A fickó több, mint negyven éve a szakmában van, filmeket rendez. Már akkor filmeket rendezett, amikor én még meg se születtem. Hatalmas sikere van, évről-évre várják az újabb filmjeit a rajongói. Ennek ellenére sokan utálják, nem szeretik a filmjeit. Sokaknak unalmas. Sokak nem is értik a humorát. A fickó egy művész.

Vegyük Matti sensei-t. Ne, hagyjuk Matti senseit. Vehetünk akárkit. Vegyük Andy Demko sihant, New Castle-ből. Egyikünk se hallott róla, a Google-ben találtam. Csúnya, szemüveges pasas, negyven éve a szakmában van, mint Woody Allen. Megnéztem a videóit. Nem tetszik az aikidója. Bizonyosan remek családapa, a tanítása korrekt, logikus, mégsem tetszik, nem hasonlít az én aikidómra.

Most ez baj?

Elítéltem én Andy-t? Meggyaláztam-e az aikidóját? Meg fog-e ő sértődni rám? Ha Te a tanítványa lennél, megbántva éreznéd-e magad? Sőt: tiszteletlen voltam-e?

Nem.

Az aikido harcművészet. Művészet, mert az aikidóban mindannyian a harmóniát, az összhangot, a mozdulatok tökéletességét keressük. Az aikido több, mint bunyó. Az aikido mesterei művészek.

Kuribayashi sensei, Matti sensei, Andy Demko sihan - mind páratlan művészei az aikidónak és én mélységesen tisztelem őket azért, amit elértek. Mégis, háromból csak egynek járok el a táboraira. Ilyen az én ízlésem, a fene enné meg.

Picasso nagy művész. Nekem sok képe nem tetszik. Megbántva érezné-e magát egy Picasso-rajongó, ha elmondanám neki? Biztosan nem. Megpróbálná elmagyarázni, szerinte miért olyan nagy művész Picasso. Én elmondanám a véleményem, ami nem egyezne az övével. Közben meginnánk egy kávét valahol. Utálnánk-e egymást? Semmiképpen.

Térjünk vissza Andy-re. Bizonyosan rengeteg tanítványa van. Ha elmondanám az egyiküknek a véleményem, megsértődne-e? Lehet. De leülnénk egy kávéra és elvitatkoznánk az aikidón. Ettől még nem utálnánk egymást. Az aikido szubjektív. Nincs verseny, hogy eldöntsük, ki a jobb. Egy dolog dönt az aikidóval kapcsolatban: az érzés. Amint látsz valakit aikidózni, érzel valamit. Ha úgy érzed: "Hű, ez klassz!", akkor utánozni fogod és elmész az edzőtáboraira. Ha azt érzed: "Basszus, ez meg mi a fene?!" Akkor nem mész el az edzőtáboraira.

Nekem nem kötelező Picasso-képeket, vagy Woody Allen-filmeket néznem. Neked nem kötelező Andy Demko sihant (vagy bármelyik másikat) szeretned. Nekem se kötelező. Senkinek se.

És ennek a véleményednek hangot is adhatsz. Elmondhatod, hogy miért tetszik/nem tetszik. Aki ezért megsértődik, az kicsit túl érzékeny. A véleményedet nem kell véka alá rejtened, mert attól félsz, hogy megbántasz vele valakit. Ez művészet, hatást vált ki az emberekből. Az emberek aztán vitatkoznak róla. Ez a természetes. Ostobaság lenne nekem, Woody Allen-rajongónak megsértődni, ha valaki azt mondja, ő nem szereti Woody Allen filmjeit. Az ő dolga. Én attól még beülök rá a moziba és jó szórakozom.

Azt hiszem, már fogod, miről beszélek. 

Persze, a véleményedet ne kezd azzal, hogy szerinted ez egy rakás szar, amit ez a pasas a tatamin művel. Legyél úriember. Érvelj. Lehet, hogy a rakás szaron te is megsértődnél, ha a te mesteredről lenne szó.

Mi, itt az AikiMag-on azt szeretnénk, ha mindenki, szabadon elmondhatná a véleményét az aikidóval, bárkinek az aikidójával kapcsolatban - egymás tiszteletben tartásával, kulturáltan. A mi véleményünk szerint a magyar aikidónak kifejezetten használna, ha végre az emberek leülnének egymással és elkezdenének beszélgetni. Mint itt a blogon. Sértődés és harag nélkül. Egy csomó minden kiderülne. Még az is kiderülne, hogy egyesek nagyon ostobák, mások nagyon okosak. Egyesek nagyon rosszindulatúak, mások nagyon kedvesek. Egyesek meg tudnának győzni másokat. Van, akinek nem sikerülne.

Az aikido mindenkié - mondta O-Sensei.

Ha valami az enyém is, elmondhatom róla véleményemet. Akármilyen kezdő vagyok az aikidóban. Bár még sosem csináltam egy filmet sem, tudom, hogy nekem a Transformers-filmek nem tetszenek. Na és?

Andy Demko Shihan, New Castle Aikikai
Andy Demko Shihan, New Castle Aikikai
4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://aikimag.blog.hu/api/trackback/id/tr966022211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tamas Dora 2014.04.12. 20:34:55

Alapvetően egyetértek Gergővel, annyit szeretnék csak hozzáfűzni, hogy amikor jön egy mestes, tart egy edzőtábort, szerintem az a minimum, hogy megtisztelem azzal, hogy követem a tanítását, ha már vette a fáradtságot és energiát, hogy elutazzon egy másik városba vagy országba, hogy ott tanítson. Persze sokan nem így gondolkodnak, más célokkal mennek el egy edzőtáborba, de ha már megfogalmazunk egy kritikát egy mesterrel szemben, vagy bárkivel kapcsolatban, gondoljunk arra is, hogy a kritika, vagy a vélemény egy beszélgetés hangulata legyen, és ne az legyen az egész vége, hogy az én homokozóvödröm a jobb, és nem a tied. :)

ussexcelsior 2014.04.13. 21:31:51

@Gergő, kár, hogy ennél a hozzászólásnál elakadtál, ráadásul félre is mentél. Egyáltalán nem a véleménynyilvánítással van a probléma, hanem annak módjával, esetenként motivációjával.

Csák Gergely · http://zummaikido.hu 2014.04.17. 16:01:04

@ussexcelsior: Ezt nem te írtad? "Miért, ott szoktál lenni a hétköznapi edzéseiken is? Ha nem, akkor miért általánosítasz? Mi/milyen tudás alapján vonsz le 3-6. danos mesterek mozgásáról, aktivitásáról messzemenő következtetéseket?"

Bárki, bármilyen tudás alapján vonhat le következtetéseket arról, hogy valaki hogy aikidózik. Mint ahogy rohadtul nem rétek a festészethez, mégsem szeretem Piacassót. És ezen nem háborodik fel senki. Akkor te miért háborodtál fel?

ussexcelsior 2014.04.17. 21:09:54

Egyrészt azért, mert már a rendezvény előtt több fórumon, közösségi oldalon előre ekézték azt, majd utána az itteni - baromi lényeges ám negatív - észrevételen kívül még számos helyen találkoztam kizárólag negatív hozzászólással egy olyan rendezvény kapcsán, ami alapvetően jó volt, sőt évről-évre felfelé ívelő pályán mozog. Persze miért csodálkozom, mi magyarok mindenen kesergünk, vagy mindenben a hibát keressük. Én ezért írtam a fenti sorokat.

Másrészt, ha már itt tartunk és kihúzod a fejed a homokból, akkor tudod te is, hogy az aikidóban az etikett, hierarchia és tisztelet nagyon fontos dolgok. Ahogy a szőnyegen sem szólsz be Brúnónak, ha nem tetszik egy mozdulat, úgy aikidós kontextusban szerintem ugyanazon tisztelet megjár mindenkinek, mint a szőnyegen.

Ha egy kravmagás lesz@rozza az aikióst, hát tegye. Olyan ez, mint te, meg a festészet. Viszont aikidósként, kohaikén nyíltan mestereket fikázni, szerintem több, mint szereptévesztés.

Azzal szerintem sincs baj, ha valaki illendően azt mondja, hogy úgy érzi, ez nem az ő útja. Az viszont erős, hogy valaki "lekezdőz" egy 6. danos mestert. "Kezdőzze" le szemtől szemben. Miért nem teszi?

Még egyszer, utoljára: a kulturált véleménnyel nincs baj, a tiszteletlenség viszont nem harcművész erény.
süti beállítások módosítása