Nyilvánvaló gyakorlati okokból a harcművészetekben főleg az umanorit (馬乗り, lovagló hakamát) viselik, ami elválasztja a lábakat, bár a nobakamát is preferálják néhány ko-ryu-ban (古流, hagyományos iskolában), valószínűleg a gyakorlati előnyök miatt szűkebbek a lábszárak. Néhány kyudo (modern) iskolában a nők osztatlan andon bakamát (行灯袴, lanternás(lámpás) hakamát) viselnek.
A Takumakai (Takeda Sokaku Sensei tanításain alapuló iskola) kézikönyvben nincs meghatározva a hakama szabása, de úgy tűnik az umanorit széles körben használják, úgy mint sok más ko-ryu-ban. A Takumakai kéziköny viszont elmondja, hogy a shodan (1. dan) és a fölötti szintűek kék színű hakamát viselnek, míg a shihan (師範, iskolán belüli rangidős oktatók), kyoju dairi (教授代理, oktatók) és shibucho (ágazati vezetők) feketét. Ez sajátossága több ko-ryu iskolának, de vannak ahol lazábbak a szín és fazon elgondolások. Például a Toda-ha Buko-ryu-ban az umanori stílusú hakama a szabályos, elfogadott színek a kék, fekete és fehér, míg számos más ko-ryu-ban, beleértve Kuroda Sensei Shinbukan-ját, bármilyen színű és stílusú hakama elfogadott. Nakayama Hakudo, a Muso Shinden Ryu alapítója azt mondta, hogy a tanítványainak fehér hakamát szükséges viselniük, mert könnyebben észre lehet venni a piszkot azokon a tanítványokon, akik elhanyagolják a mosást. A történelmi elbeszélések alapján azt feltételezzük, hogy a kék szín elterjedtebb volt mint a fekete. Az aizome nevű japán indigó színű festéket használták sok hagyományos öltözet festésére, beleértve a hakamát, a fekete bizonyára nagyon drága volt és csak a szintetikus festékek és anyagok megjelenésével terjedt el.
Általános értelmezésében a hakama szolgálja a kapcsolatot a külföldi vagy hazai modern gyakorlók, és a hagyományos japán kultúra között. A szertartások összekapcsolódtak a hakamával, ez különösen fontos. A gyakorlat kezdetén az összekapcsolás egy kapuként szolgál, ami segíti a gyakorlót belépni egy helyes gondolkodásmódba a Daito-ryu tanulásához, elzárja a zavart és minden edzés végéig megőrzi ezt a békés állapotot, mielőtt visszatérne az evilági életbe. A hakama viselése sokat elárul a gyakorló gondolkodásáról, a nagy önbecsülésű budokának nagy gondot kellene fordítania a megjelenésére és ezzel jó képet festenie saját magáról, a tanáráról és az iskolájáról.
A hakama a nemességtől ered, magában hordozza a méltóság és a felelősség érzését. Amíg valaki hakamát visel nem halad de még csak nem is áll ugyanazon az úton, mint hakama nélkül, ezt úgy hívják, hogy hakama sabaki. A szövet áramlása ösztönzi a mozgás áramlását; ez egy érdekes párhuzam a ki ideális áramlása és az öltözék között. Egyes helyeken az oktatók rendre utasítják azokat a tanítványokat, akiknek edzés után koszos lett a hakamájuk, mert ez azt jelenti, hogy a mozgásuk nem helyes.