AikiMag

Az Aikido Magazin

Alkalmazások az aikidóban: mi az ésszerű mozdulat?

2014. április 07. 09:01 - ZalaváriNoémi

A kata előírt formagyakorlatok összessége, egy eszköz az edzéshez számos hagyományos japán harcművészetben. A kata bizonyított mozdulatok logikai mintája, ami a művészet tanulásának titkát hordozza. A kata gyakorlásán keresztül annak szakértőjévé válunk, és mikor mozdulataink spontánná és hatékonnyá válnak, az lesz a waza (természetes mozdulat, művészet/technika). De a kata nem egyenlő a wazával.

Tudjuk, hogy a matematikai képletek mindig a helyes választ adják, de mindenekelőtt 3 dolgot kell tudnunk:

1. Melyik képletet használjuk?
2. Mi a helyes képlet?
3. Hogyan alkalmazzuk a képletet különböző problémákra, amire az adott képlet való?

Az aikidóban a kata a képlet, az eszköz, amit arra használunk, hogy megtudjuk a választ, és a válasz lesz az (aikido) waza. A waza a kata nem erőltetett, helyes, logikai kifejezése vagy alkalmazása.
A kata mutatja meg a technikák mechanikáját, felfedi a pontot az atemi, a kuzushi, a tsukuri számára, ami szükséges az erőltetés nélküli technika alkalmazásához, ha a körülmények megkívánják. 

Úgy hiszem az aikido különböző katákat használ az oktatási rendszerében, máskülönben egyáltalán nem lenne rendszerünk. Úgy értelmezem, hogy a tori és az uke gyakorlatában az alapmozdulatok kata-mintájúak. Előírt mozdulatok előírt eredménnyel. Az aikido elsajátításának kulcsa, hogy felfedezzük a kata-mozdulatban rejlő racionális értelmet és kapcsolatot, hogy alkalmazni tudjuk egy tényleges harci helyzetben. Az aikido edzésen belemerülsz a formagyakorlatba: lassan bontakoznak ki titkai, míg a waza fel nem fedi önmagát.

Kihon-no-Datotsu-Waza-9-Tai-Atari.jpg

Észrevettem, hogy vannak olyan aikido dojók, amik még a katát sem veszik tekintetbe, úgy gondolják a kata egyenlő a wazával. A kata csak a jéghegy csúcsa. A titka rejtett. Ha úgy gyakorlod az aikidót, hogy azt gondolod a kata memorizálása tesz téged jártassá a harcban, akkor azt javaslom, nagyon gondolkozz el a rendszeren, amit használsz, hogy megérthesd az aikidót.

Ha visszatekintünk elődeinkre, és megnézzük, hogyan csinálták a technikákat, úgy tűnik ugyanúgy, pedig mégsem.
Egy aikido waza sem ugyanolyan. Módosítottak a katában, hogy kompenzálják a támadás sebességét, a támadó nagyságát, az egymáshoz képest való elhelyezkedést, a ritmusváltást, a támadás időzítését és a a környezetet. Ezeket az apró részleteket mind figyelembe kell venni, ahhoz, hogy a waza megfelelő legyen.
Ma azt látjuk, hogy az edzéseken az oktatók a katát mutatják be, különösen a kezdőknek. A bemutatókon pedig randorinál a wazát hajtják végre.
Értelmezésem szerint az aikidónak van mind látható, mind láthatatlan sajátossága.
Ezeken keresztül memorizáljuk a katát (Shu), aztán kérdéseket teszünk fel a katáról (Ha), majd megértjük a katát és bemutatjuk a wazát (Ri). (A "Shu-Ha-Ri" azt jelenti "Út a tudáshoz") Ezek szerint ha valaki úgy találja, nem működik a technikája, akkor ő még Shu. Az ok amiért nem működik az, hogy nem érti, hogyan működik. A fenti párhuzamot alkalmazva: az aikido a válasz. Ne az aikidót okold azért, mert nem érted a kérdést, vagy mert nem tudod a képletet, vagy mert nem tudod, hogyan alkalmazd a különböző problémákra. Egy másik párhuzam: az aikido olyan mint egy toll: ne okold a tollat azért, mert rossz a kézírásod.
Az alap formát (katát) nem lehet mindenre alkalmazni: az aikido a harcművészetről szól. Az aikidóka a katát eszközként használja, hogy megértse hogyan hajtsa végre a wazát, tehát a kata nem öncélú. A kata egy kezdet, amelyből az aikidóról való tudásunk származhat: eleven, de nem cél. Minden waza (természetes mozdulat) számára van egy kata (ésszerű mozdulat), de a kata nem mindig waza. A kettő közötti különbség az Aiki.
És te? Hogyan találtad meg a saját aikidód?
6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://aikimag.blog.hu/api/trackback/id/tr495890200

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AikiDani 2014.04.08. 23:13:12

Érdekes cikk, köszönöm a fordítást, de szerintem van benne egy komoly hiba. A Ri nem arról szól, hogy a katát megértve bemutatjuk a wazát, ami, ahogy a cikk írója sugallja, a kata egy, az adott helyzethez igazított, tartalommal feltöltött változata. Ez csak a Ha. A Ri, amikor nincs kata, a teljes szabadság, a spontán létrehozott kreatív technikák szintje, maga a Takemusu Aiki.
Ez az ábra szerintem mindent elmond:
www.facebook.com/AikiEnDojo/photos/a.177872048919229.35661.177861092253658/732828646756897/

A probléma szerintem ott van, hogy sokan (úgy tűnik, az eredeti cikk írója sem kivétel ez alól), Csak a Ha-ig jutnak el, és azt hiszik, hogy az már a Ri.

ZalaváriNoémi 2014.04.09. 09:29:42

@AikiDani: Azt írod a Ri az amikor nincs kata, a cikk pedig azt, hogy a Ri az, amikor megértjük a katát, és bemutatjuk a wazát, tehát itt sincs már kata. Azt írja megértettük a katát, azt amit eddig csináltunk, a formát, és továbbléptünk egy magasabb szintre. Tehát szerintem ugyan azt írja a cikk, amit te, csak te jobban kifejtetted.

AikiDani 2014.04.09. 09:35:25

Lehet igazad van :)
Kukacoskodó természetem van :)

Tas Le · http://taslee.blog.hu/ 2014.11.29. 00:40:43

mintha karatés gondolkodásod lenne - de az aikidoban valójában nincsenek olyan szigorúan vett katák, mint a pl a karatéban - mert akkor valójában minden tehcnikának egyetlen értelmezése lenne, holott számtalan van... Nehéz követni a gondolat meneted, mert japán kifejezések mögé bújsz és nem magyarázod meg, hogy mit értesz az egyes kifejezésekken... Sajnos az alapító nem hagyta ilyen egyértelműen ránk a tanítását... Az aikido nem JODO és nem karate... Az aikido nehézsége és az egyik előnye az, hogy egy nyitott rendszer - bele tehetsz és kivehetsz belőle dolgokat, de határozott és egyértelmű útmutatás nincs hozzá... Ez egy tanítási és tanulási folyamat, önismeret meg alkalmazkodás - meg sok más is... Lehet hogy valakinek harcművészet, számomra inkább a harc elkerülésének egyik módja, egy együttműködésre épülő gyakorlási módszer... Mindenki harcművészetről és harcról meg küzdelemről beszél, holott az aikidoban nincsenek versenyek, nincs küzdelem, nincs harc - ezért a harmoniára törekvés egyik útja... (IS..)

ZalaváriNoémi 2014.11.29. 12:24:52

@Tas Le: Egyetértek veled. Viszont azért szerintem van az aikidóban határozott iránymutatás. Minden technikának meg van a menete, bár ki így csinálja ki úgy, személytől, mestertől függhet, de azért elég precízen meg van adva, hogyan kell végrehajtani őket. Kezdőként az ember egy képletet követ, amikor még azt sem tudja mit csinál, erre később jön rá, mint ahogy arra is hogy személy szerint miért csinálja, és akkor már nem követi precízen a képletet, hanem alakít rajta...
Egyébként ezt a cikket nem én írtam, bár félrevezető, és talán hangsúlyoznom kellett volna az elején, hogy ez egy fordítás, a végére tettem a forrást.

Tas Le · http://taslee.blog.hu/ 2014.12.05. 21:01:03

Igen már látom - elnézést érte. Pesze van íránytmutatás, de úgy gondolom, hogy ez a tanítványok és követők érdeme elsősorban, mint sem az Osenseé... Érdekes elosvasni Yamada senseijel készült ínterjút (aikido.hu/interju-yamada-sensei-jel/) és megnézni, hallgani Szabó Balázs előadásait, a harcművészettel az aikidoval kapcsolatban a youtubon. Egy összehasonlítás kapunk arról, hogy a karatéval illetve judoval - ezek alapítóival - szemben Morihei milyen ember is volt. Nekik határozott elképzelésük volt a karatéval és a judoval kalpcsolatban (testedzés, sport), és egy jól átlátható rendszert hagytak ránk. Ami az aikido mögül nézetem szerint hiányzik. Ma kétségkívül több adat, infomáció (könyvek videok, net) van az aikidoról, mint egykor. A legtöbb karizmatikus tanítvány (uchideshi), megteremtette a maga rendszerét - ha úgytetszik stílusát - a maga tudásának, elképzeléseinek megfelelően. Olyanokra gondolok itt, mint Nishiora, Saitora vagy Tissier senseire, persze vannak még mások is, akik kidolgozták - a jól követhető - saját technikai bázisukat és annak oktatását... Nézetem szerint nem szerencsés - pontosabban nem mindenkinél az - követni a japán mintát, ami osenseire is jellemző volt, hogy mutatot valamit, azt te kövesd le, gyere rá az értelmére - fejtsd meg a titkot... Az európai-, amerikai emberekre egy racionálisabb gondolkodás jellemző, szeretik tudni, hogy mit miért csinálnak. És itt nagyon sok múlik az edzőn (az ő tudásán) és a tanítvány tudásán, ismeretein és elvárásain is természetes... Valakinek elég ha látja a dolgokat, valakinek meg megyaázni kell hozzá. És ezért nehéz az aikido tanulása és tanítása, már a többi harcművészthez viszonyítva...
süti beállítások módosítása