AikiMag

Az Aikido Magazin

MKDE tavaszi tábor: a szervezők felhívása

2015. február 09. 07:57 - Csák Gergely

Idén tavasszal 2015. április 9-12 között Budapesten kerül megrendezésre az MKDE tavaszi tábora. Az idei tábor különleges alkalom lesz. Kobayashi Yasuo sensei elfogadta az egyesület meghívását, így közösen ünnepelhetjük meg a Japán Kobayashi dojo és a magyar Aikido 20 éves barátságát, szakmai kapcsolatát.

Ezt az évfordulót szeretnénk emlékezetessé tenni a tavaszi táborral.

A tábor lebonyolításával kapcsolatban keresünk MKDE-es önkéntesekettöbb témában: tatami pakolás, beléptetés segítése, jegyek érvényesítése, stb.

Kérjük aki szívesen segítene, legyen szíves jelentkezzen a kobayashi.aikido.hungary@gmail.com e-mail címen.

Köszönettel,
A szervezők

 

(Amúgy kedvezményesen lehet még regisztrálni a tábor honlapján!)

Szólj hozzá!

Emeld fel a lusta segged a kanapéról és húzzál le edzeni!

2015. február 06. 07:52 - Pető Richárd

Bizony vannak az ember életében időszakok, amikor semmihez nincs kedve, legszívesebben egész nap csak feküdne és nyalogatná a sebeit. Aki azt mondja nála ilyen nincsen az bizony nem őszinte magához. Talán nem én vagyok a megfelelő ember, hogy tanácsod adjak ebben a témában, de azért mégis megteszem.

gym.jpg

Ám az a helyzet, hogy még ezekben az órákban, napokban, hetekben is megy tovább az élet, a számlákat fizetni kell, el kell látni a napi teendőket és biza el kell járni edzeni is, minthogy manapság az a pörgés, ami a melóhelyeken tapasztalható nem nagyon tartható anélkül, hogy fizikailag is edzenénk testünket. No persze aki fizikai munkát végez egész álló nap, annál más a helyzet ilyen téren. Ám, hogy ne térjek el eredeti témámtól, bizony ezekben a napokban is nagyon fontos - talán még fontosabb mint normál esetben - hogy ott legyünk kedvenc - aikido, karate, spinning, foci - edzésünkön, még ha ilyenkor nem is illetjük kedvenc jelzővel.

Mint általában most is, én csak magamból indulok ki, hogy mi motivál az ilyen pillanatokban. Először is belegondolok abba, hogy ha most nem megyek el, akkor lehet, hogy ez odáig fokozódik, hogy eljön az idő mikor egyáltalán nem lesz kedvem menni és akkor kárba vész az eddigi x éves munkám eredménye. Elfelejtem a technikákat, kijövök a formából - melybe igen nagy nehézségek árán jöttem bele - nem beszélve arról, hogy az egészségemnek is baromi rosszat teszek vele. Jó módszer ilyenkor még elővenni egy 2-3-4 évvel azelőtti fényképet magunkról, amikor még nem edzettünk és megnézni mennyire "jól nézünk ki" rajta. Nagymamámék falujában a jól nézel ki kifejezés arra utal például, hogy milyen jó sokat híztál azóta, hogy legutóbb találkoztunk. Érdemes ilyenkor felhívni a legjobb barátunkat és kiönteni neki panaszainkat. Ha igazán jó barátod, akkor meghallgat empatikusan, aztán vagy viccet csinál a dologból, vagy kategorikusan rád parancsol, hogy emeld fel a lusta segged a kanapéról és húzzál le edzeni, mert ha fél óra múlva otthontalál, akkor igen jó kis mókáknak lehetsz áldozata. Aztán végiggondolhatod azt is, hogy mielőtt még edzeni jártál mennyire nem volt önbizalmad, életerőd, életkedved, mennyire untad ezt az életnek nevezett kötelezettség tengert. Vagy épp eszedbe juthat az is, hogy bár most nincs kedved, de a gyakorlatok végzése közben felszabadul egy jó csomó endorfin és egyből jobban fogod érezni magad, és jól eső érzés lesz arra gondolni, hogy mégiscsak edzettél, minden ellenkező igyekezeted ellenére.

Nem mondom, hogy ezek tuti csodaszerek, de nálam eddig beváltak. Persze előfordulhat az az eset is, hogy annyira ki vagy merülve és a pihenés hiányzik, hogy jobb, ha azt az egy alkalmat kihagyod és felkészíted a tested lelked a következő etapra.

Szólj hozzá!

Zseniális koshi nage egy pocakos sihantól

2015. február 05. 07:43 - Csák Gergely

Egy skót aikidós haverom posztolta ki a minap a Fészbúkra ezt a videót, amin egy pocakos sihan mutat be rendkívül egyszerűen koshi nage-dobást. Jól magyarázza, jól mutatja, mégis, keserű szájízzel és nevetve nézem a filmet: milyen képet mutat az aikidóról egy olyan példakép (sihan), aki nem látja a lábujjait a pocakjától? Lehet akármilyen jó oktató és magyarázhatja el zseniális egyszerűséggel a technikákat, mégis, fel kell tennünk a kérdést: megengedheti-e magának bárki, aki ilyen magasra jutott egy harcművészet gyakorlásában, hogy ennyire eleressze magát?

Persze, jöhetnek az ellenérvek, nézzük meg az idős judósokat, vagy boxedzőket, nekik is van némi pocakjuk. 

Az Aikikai Hungary írt ki ezt az elmés megjegyzést a Facebook-on Kuribayashi sihan következő edzőtáborának eseményéhez:

Kuribayashi Shihan legutóbb, mikor itt járt, egy vacsora beszélgetés alkalmával arról beszélt, hogy milyen fontos az uke munka. Magas fokozatúak hajlamosak csak a tori munkát gyakorolni. Szerinte csakis úgy tudunk igazán fejlődni ha egyensúlyban van az uke és tori munkánk. "Most hogy csak tanítok ezen a táborom, már érzem, hogy visszaestem egy kicsit."

Vajon Furuya sensei mennyit ukézott akkoriban...?

3 komment

Edzőtábor-ajánló: Takanori Kuribayashi

2015. február 04. 08:36 - Csák Gergely

Egyre borsosabb áron jön el hozzánk Takanori Kuribayashi Hombu-Shihan (7. Dan), akit szokás szerint a Magyar Aikikai Aikido Kultúra Szövetség hívott meg Budapestre, a Tüzér utcába. 

Időpont: 2015. március 13-15.

Helyszín: 1134. Budapest, Tüzér utca 56.

Edzések:
Március 13. Péntek: 19:15-21:00
Március 14. Szombat: 10:00-12:00 és 16:00-18:00 .
Március 15. Vasárnap: 10:00-12:00 és 14:30-16:30

Részvételi díjak:
Teljes program: 12 000 Ft
Egy edzés: 3 000 Ft

Jelentkezés: az űrlap kitöltésével

Infó: Karászi Sándor, Tel: 30/587-5943

 

 

Szólj hozzá!

Stanley Pranin: Ueshiba Kisshomaru kézjegye a modern aikidón

2015. február 02. 08:37 - Csák Gergely

Ueshiba Kisshomaru neve nem ismeretlen az aikidokák között. Az alapító fiaként vitte tovább örökségét, szervezte újjá az Aikikait a háború után, és terjesztette az aikidot a tengerentúlon.

Szerepéről Stanley Pranin írásából szerezhetünk rövid áttekintést - Monostory Miklós fordítása. 

 

Megér néhány bejezdést annak kifejtése, hogy a második Doshu, Ueshiba Kisshomaru (1921-1999) milyen befolyást gyakorolt arra az aikidora, mit ma ismerünk és gyakorlunk. Már csak azért is, mert Kisshomaru szerepe, és az aikido érdekében végzett tevékenysége egyre inkább a háttérbe kerül, ahogy az érdeklődés a jelenlegi Doshu, Ueshiba Moriteru felé fordul. Ez a fokozatos változás történelmi jelenségként tökéletesen érthető; a Kisshomaru halála óta eltelt időnek köszönhető.

Miért tekinthetjük Kisshomarut az aikido legfontosabb alakjának, eltekintve apjától, az aikido alapítójától? Nézzük át röviden, az Aikikai rendszerén keresztül, milyen nyomokat hagyott maga után.

Kisshomarura nehéz súlyként vetült Koichi Tohei – aki sógora is volt – árnyéka, aki számos szemináriumot vezetett külföldön, legtöbbször Hawaiin, és elkezdte látogatni az amerikai kontinenst is. Ezzel szemben Kisshomarura elsősorban az alapító fiaként és az Aikikai Hombu Dojo vezetőjeként tekintettek, olyan emberként, akit elsősorban az adminisztratív feladatok kötnek le. Morihei fiaként szükségszerűen Aikikai instruktorként is szerepelt, de semmi esetre sem tekintették Tohei technikai tudásával rendelkezőnek.

Mikor Koichi Tohei 1974 májusában elhagyta az Aikikait, hiánya óriási űrt hagyott maga után, amelyet hamar be kellett tölteni, hogy az Aikikai megőrizhesse vezető szerepét. Ez volt az a pont, amikor Kisshomaru előrelépett, magára vállalva minden aikidoval kapcsolatos tevékenység vezetését; elkezdte saját elképzelései szerint átalakítani az Aikikait, és igyekezett előbújni Tohei árnyékából.

Kisshomaru tevékenysége több irányba ágazott. Nekiállt standardizálni az aikido tananyagát, erőfeszítéseinek eredményeképpen hamarosan az instruktorok új generációja jelent meg – húszas, harmincas éveikben járó fiatalemberek, akiknek mozgása Kisshomaruéra emlékeztetett.

Ez persze éppen annyira nyilvánvaló volt, mint második fia, Moriteru fejlődésének irányítása, aki őt követően lett Doshu. Moriteru technikái szinte pontosan megegyeznek apja mozgásával, pedagógiai megközelítése is hasonló. Amellett, hogy példaként szolgált volt az Aikikai instruktorok új nemzedékének, Moriteru képzése biztosította Kisshomaru technikai és pedagógiai módszerének továbbélését.

Az 1970-es évek második, és a nyolcvanas évek első felében Kisshomaru számos könyvet írt és adott ki, amelyekben lefektette azokat a kereteket, amelyek az Aikikai hálózathoz tartozó szervezetek számára az aikido formális tudásanyagának alapjait jelentették. Fia, Moriteru is részt vett ebben a munkában, először támogatóként, később egyre jelentősebb szerepet vállalva. Ezek a könyvek jelentős szerepet játszottak az Aikikai szervezetén belüli szövetségek és oktatók közös oktatási módszereinek kialakításában.

Ugyanakkor Kisshomaru elkezdte megalkotni az aikido történetének hivatalos változatát, amelynek kezdő lépése, 1977-ben, apjáról szóló biográfiájának kiadása volt, „Morihei Ueshiba, az Aikido alapítója” címmel. Azon túl, hogy apja életéről és a korai aikidoról szóló, korábban ki nem adott anyagokat tett hozzáférhetővé, Kisshomaru munkája kitűzte az Aikikai hivatalos álláspontját is számos érzékeny történeti esemény vonatkozásában is. Szerepelt ezek között Sokaku Takeda és a Daito-ryu Aikijujutsu szerepe az aikido kialakulásában; az alapító közreműködése az Omoto Kyo szekta működésében; a korai aikido erőteljes kötődésének minimalizálása a jobboldal politikai és katonai szervezeteihez és szereplőihez; Yoichiro Inoue (Morihei unokaöccse), Kenji Tomiki és Koichi Tohei az aikido fejlődésével kapcsolatos szerepének elhomályosítása.

Kisshomaru sikerrel sajátította ki az alapító imázsát, és állította az Aikikai nézeteinek terjesztése érdekében szolgálatába. A Moriheire való hivatkozás így bizonyítékként szolgálhatott az Aikikai fennhatóságának megkérdőjelezhetetlen legitimációjára, ugyanakkor átlátszatlanná tette a burkot, kizárva a közelebbi vizsgálatok és alternatív értelmezések lehetőségét. Apránként egyfajta „politikai korrektség” költözött az Aikikai rendszerébe, amely nem segítette elő a független történeti kutatásokat, és az olyan eredmények publikációját, amelyek nem fértek bele a Moriheiről és az aikidóról festett képbe.

Kissomaru kifelé lágynak tűnő viselkedése egy politikailag agyafúrt elmét rejtett, amely jó szolgálatot tett az Aikikai későbbi szervezeti céljainak elérése érdekében. Életének utolsó évtizedében Kisshomaru olyan feltételeket teremtett, amelyek között a „lázadók”, akik Koichi Tohei oldalán álltak az Aikikai szakadásakor, visszatérhettek az anyaszervezet ölelő karjai közé. A mély sebeket begyógyító, megbocsátó hozzáállása kétségkívül sok munkát fog adni a jövő aikidót kutató történészeinek. Kisshomaru azt is előre látta, milyen előnyökkel jár a független és képviselettel nem rendelkező aikido szövetségek Aikikai kötelékébe vonása, feltéve, hogy teljesítik a méretre és szervezeti felépítésre vonatkozó követelményeket.

Az 1990-es évekre Kisshomaru helyzete – mint az aikido első számú vezetője – megszilárdult az Aikikai befolyási szférájában. Ueshiba Morihei szerény, jelentéktelennek tűnő, szemüveges fia saját erőfeszítései révén átalakult, és akármerre járt, mindenhol elismeréssel vették körül. Elegáns, nagypapa-szerű jelenséggé vált, megkérdőjelezhetetlen hatalommal bírt az aikido minden ügyében az Aikikai birodalmon belül. Kisshomaru örökre rajta hagyta kéznyomát az aikidon, és befolyása – fia Moriteru és unokája Mitsuteru által – a következő két generáció során is biztosított.

Szólj hozzá!

Hány sihan fér el egy képen?

2015. február 01. 07:53 - Csák Gergely

A felső sor balról jobbra: Patrick Benezi (7. dan aikikai sihan, francia), a középső úriembert sajnos nem ismerem, majd Christian Tissier; alsó sor: Bernard Palmier (7. dan aikikai sihan, szintén francia), Watanabe sihan és a sor végén ülő úriembert szintén nem ismerem. 

Ha felismered valamelyiküket, komenteld be, kérlek!

Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása
Mobil