AikiMag

Az Aikido Magazin

Az aikido atyja

2013. szeptember 02. 10:00 - ZalaváriNoémi

Olvastátok a következő cikket?

Stanley Pranin: Valóban O-Sensei a modern aikidó atyja?

 

Mi erről a véleményetek?

 

Elmondom az enyémet.

Szerintem sem O-Sensei a modern aikido alapítója. Nem is lehetne. O-Sensei anno kitalálta az aikidót, és elkezdte tanítani, terjeszteni. Ő az aikido alapítója. Senki sem állította, hogy a „modern” aikidót ő alapította. A „modern” aikido kialakult. Az aikido állandóan változik, alakul, fejlődik. O-Sensei közvetlen tanítványai, akik sok-sok éven át tőle tanultak, vele éltek: az uchi-deshik sem hiszem, hogy ugyan azt tanították, amit O-Sensei tanított. Nem is taníthatták, hiszen más emberek. Az aikido már egy generáció alatt is változik, én sem pontosan azt csinálom, amit a mesterem tanít, senki sem. De ez így van jól. Az aikido folyamatosan változik. Hogyan tanulhatnánk ugyan azt és pontosan ugyanúgy, mint amit egy ember a Föld másik felén 50 évvel ezelőtt tanított? A változás elkerülhetetlen.
A mesterek, akiket ez a cikk említ (és akiket nem) szerintem nagy figyelmet kapnak. Hiszen ők élnek és tanítanak és meg lehet velük beszélni a saját tapasztalataikat. Mindenki kicsit máshogy tapasztalja meg az aikidót. Amit ők tanítanak az is aikido, nem csak az, amit O-Sensei tanított. A most élő mesterek viszik tovább az aikidót, és utánuk, majd a tanítványaik.. szerintem nem kell kétségbeesni, hogy nem pontosan azt tanuljuk, amit O-Sensei tanított, szerintem már az is nagy csoda, hogy tanított valami olyasmit ami máig fennmaradt, ugyanazokat a technikákat amiket 50 éve tanított, most szerte a világon tanítják, és az ikyo még mindig ikyo. Változik, mert mindenki bele rakja saját magát, tudatosan, de inkább tudatlanul.
Attól még O-Sensei az aikido alapítója marad.
Szóval az aikido lényege nem az, hogy leutánozzuk a mestert, hanem az, hogy megtaláljuk saját utunkat, és járjuk.
Szerintem szőrszálhasogatás ilyen kutatásokat végezni. Lehet nagy merészség ilyet állítani (főleg nekem), de szerintem Stanley Pranin ezen a ponton félreérti az aikidót. Lehet, hogy én sem értem még az aikido lényegét, de aki ilyen nyomozásba kezd, szerintem rossz nyomon jár. Nem látja a fától az erdőt.
Ha nincs O-Sensei, talán nem is létezne aikido, de az is lehet, hogy kitalálta volna más. Mindenesetre tartsuk őt kellő tiszteletben, vagyis ne kérdőjelezzük meg, hogy mit tett :)
A „modern” aikidót nem alapította senki. Az aikidót igen. A többi belőle fejlődött. Nem kell, nem is lehet újra megalapítani. Szerintem ilyen, hogy "modern aikido alapító" vagy „a modern aikido atyja” nem létezik. Csak egyszer lehet „feltalálni” valamit.
O-Sensei azt tanította, hogy az aikido maga a szeretet, a harmónia, a kontaktus megtalálása és megtartása, a másik akaratának érzékelése, nyitottság mások felé, a konfliktus felváltása a megértésre, és még sok más. Minden ami egy technika mögött zajlik. Szerintem O-Sensei ezt tanította, és aki ezt érti és ezek szerint edz és él, az megértette a tanításait, nem számít, hogy egy shionage-nél nem pontosan abban a szögben tér ki, mint 50 évvel ezelőtt O-Sensei.
Ebből a szempontból nem is hiszem, hogy létezik „modern” aikido. Aki érti az aikido szellemét, annak nem kell félnie: azt csinálja, amit 50 évvel ezelőtt O-Sensei. A „modern” aikidót szerintem a technikák változása miatt használják, de ez csak az egyik fele az aikidónak.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://aikimag.blog.hu/api/trackback/id/tr805480834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AikiDani 2013.09.02. 15:24:03

Szia!
Egyetértek azzal, hogy a technikáknak változniuk kell, és hogy nem az számít, hogy nem a technikai részletek teszik az aikidót azzá, ami - szerintem ezzel Stanley Pranin is egyetért, ezért emeli piedesztálra Koichi Toheit, aki valóban nem sokat tanult az alapítótól.
Azzal azonban nem értek egyet, hogy a cikknek ne lenne fontos mondanivalója, méghozzá az, hogy az általunk nagyra tartott mesterek nagy része nem sokat tanult O-senseitől. Ez egy nagyon-nagyon fontos dolog, mivel a legtöbb aikidós abban a hitben él, hogy az általa követett nagymester az alapítótól tanulta azt, amit tud, és esetleg ezen változtatott valamit az évek során. De már ez sem igaz! Valószínűleg tanult valamennyit O-senseitől, voltak közös élményeik amikről tud mesélni, de technikailag már eleve egy sokkal heterogénebb környezetben nevelkedett (elsősorban Kishhomaru és Tohei által), mint mondjuk Saito vagy Shioda, akik tényleg csak O-senseitől tanultak aikidózni. És ezzel fontos tisztában lenni.

ZalaváriNoémi 2013.09.02. 17:34:30

@AikiDani: Ezt próbáltam kiemelni én is, hogy igazából nem O-Sensei technikáit tanuljuk, hanem az ő tanítványainak a tanítványainak a....(stb.) technikáit.
Stanley Pranin cikke ilyen szempontból rendben van, csak én nem látom ezt problémának, sőt szerintem ez teljesen természetes.
süti beállítások módosítása