AikiMag

Az Aikido Magazin

Németh Ferenc: Elszakadni a „régi, bevált módszerektől”

2014. szeptember 05. 16:08 - Povázsai Laci

kuroki edzőtábor.jpg

Takashi Kuroki sensei idén 4. alkalommal tart edzőtábort Budapesten, a Tüzér utcai dojóban. Ez alkalomból Németh Ferenccel beszélgettünk, aki az első találkozását a Nishio Aikidóval úgy írta le: „az első este komolyan elgondolkodtam azon, hogy hazajövök”.

Hogy találtad meg a Nishio Aikidót?

2007. második felében találkoztam Nishio sensei videóival egy munkatársam jóvoltából. Ő találta őket valahol az interneten, és mivel tudta, hogy én aikidóval foglalkozom, megkérdezte tőlem, hogy meg akarom-e nézni őket. Ekkor még nem tudtam, hogy kinek a videóiról van szó.  Megnéztem a filmeket, és érdekesnek találtam annyira, hogy elkezdtem nézelődni az interneten, hol találkozhatnék olyan oktatóval, aki ezt a stílust oktatja. Csehországban találtam a legközelebbi edzőtábort, ami 2008. április 23-án volt Hradec Kralovéban. A mester, akivel először találkoztam ott, Ichiro Shishiya sensei volt. Ő Nishio sensei ukéjaként edzett szinte a kezdetektől.

Kint olyan „különlegességnek” számítottam, hogy a városi rádió interjút készített a mesterrel, egy lengyel instruktorral, a helyi aikido szövetség vezetőjével és velem is. Ekkor még 1. kyus voltam. Nagyon nehéz volt bekapcsolódnom az edzőtábor menetébe, első este komolyan elgondolkodtam azon, hogy hazajövök. Szerencsére nem tettem.

Hogyan ismerkedtél meg Kuroki mesterrel, és miért döntöttél úgy, hogy őt választod mesterednek?

Az első külföldi edzőtábor sikeres túlélése után minden évben rendszeresen Csehországba utaztam, jórészt egyedül, és Nishio sensei stílusát oktató mesterek edzőtáborait látogattam. Koji Yoshida sensei szintén Nishio sensei egész munkásságát végigkövető tanítványa volt. Minden évben 5 napos edzőtábort tart Csehországban. Az ő tanítványa Takashi Kuroki sensei, aki az edzőtáborokon gyakran odajött segíteni, így ismerkedtem meg vele. Mikor második alkalommal találkoztunk, akkor merült fel bennem, hogy milyen jó lenne, ha az itthon aikidót gyakorló társaim is megismerhetnék őt. Ha ezt a stílust szeretném megtanulni és gyakorolni, számomra Kuroki sensei a legjobb választás, mert magyarázatai nagyon világosak, türelmes, és ha szükséges, egy gyakorlatot többször pontosan ugyanúgy be tud mutatni. Nagy szerepe van ennek a stílusnak a terjesztésében, mert Európa és Ázsia számos országában rendszeresen tart edzőtábort.

Ha valaki még nem járt Nishio aikido edzőtáboron, most miért menjen el?

Elsősorban egy más szemszögből láthatja az aikidót. Megismerkedhet egy másfajta gyakorlási módszerrel, amiben a fegyveres gyakorlás kapja a legfőbb szerepet. Összefüggéseket láthat meg a fegyveres és a szabad kezes gyakorlatok között, és ezzel bővítheti a saját stílusában eddig szerzett tapasztalatait. Kipróbálhatja önmagát, mennyire képes az újdonságok befogadására, mennyire tud elszakadni a „régi bevált módszerektől”. Tapasztalatom szerint ez sokkal nehezebb dolog, mint hinnénk.

Jó ideje foglalkozol már Aikikai aikidóval. Mi az, amiben a Nishio Aikido különbözik a klasszikus aikidótól?

Mivel Nishio sensei többféle harcművészetet is gyakorolt, mint a judo, karate, jodo, iaido, az ezekben szerzett tapasztalatait az aikidóba áthozva felhasználta. A stílus legjellegzetesebb vonása, hogy a szabad kezes technikákat végrehajtják bottal, karddal, kard-kard és kard-bot ellen. Itt a fegyveres edzés nem különálló rész, hanem szorosan az edzés része. Ha százalékban kellene ezt meghatározni 70-80 % fegyveres gyakorlás, aminek része az iaido is.

németh ferenc kuroki600.jpg

Takashi Kuroki és Németh Ferenc

Miben változtatta meg a te aikidódat?

Több mint 7 év aktív gyakorlás után találkoztam a Nishio Aikidóval. Az aktív gyakorlás azt jelenti, hogy gyakran heti 4 edzésen vettem részt. Ezt azért emeltem ki, mert ez a sok gyakorlás nyilván jó alapot adott számomra. Viszont nagyon nehéz volt változtatnom. Mivel előtte nem, vagy csak nagyon ritkán gyakoroltunk fegyveres technikákat, ezen a területen nem voltak megfelelő ismereteim. Emiatt nem is szerettem, ha néha-néha fegyveres gyakorlás volt. Így komoly erőfeszítésembe került a fegyveres gyakorlás beépítése a mindennapi edzésbe. A fegyverekkel való gyakorlás jelentősége számomra az, hogy plusz tapasztalatot ad a szabad kezes technikákhoz. Mivel az edzőtáborokon iaidót is gyakorolunk, így azzal is megismerkedtem, megkedveltem, és jelen pillanatban 1 kyu fokozatom van. Szívesen gyakorlom, ha van rá lehetőségem, az aikido edzések után otthon.  

Mesélj nekünk egy kicsit a mostani edzőtáborról!

Az edzőtábor, ahogyan eddig minden évben, abszolút nemzetközi lesz. A jelenlévők legalább egy negyed részét a külföldiek képviselik. Várhatóan érkeznek vendégek szinte minden kelet-európai országból, de Németországból is. Mivel a Nishio stílus egyre népszerűbbé válik a szomszédos országokban is, így a nemzetközi részvétel várhatóan növekedni fog.

Kiknek ajánlod a részvételt?

Ezt a tábort nyugodt szívvel ajánlom mindenkinek, aki tanulni szeretne, aki érdeklődik a harcművészetek iránt, legyen az aikido, karate, jodo vagy iaido. Ajánlom a kezdőknek és a haladóknak egyaránt, azoknak, akik nyitottak az új befogadására. Weblapunkról az előző években megrendezett edzőtáborokról készül teljes videó anyag szabadon letölthető. 

Németh Ferenc (2. dan aikikai, 1. kyu Aiki Toho Iai)

1995 óta foglalkozik harcművészetekkel.

Juhász László Goju Ryu karate mester volt az első, akihez rendszeresen járt edzésre. Öt év gyakorlás után egy ismerőse hatására kezdett el aikidózni Molnár Csabánál, 2002-ben párhuzamosan járt karatéra és aikidóra, majd a következő évtől abbahagyta a karatét.

2009 óta tart edzést Albertirsán gyerekeknek és felnőtteknek, és 2011 óta Budapesten a Nemzetgazdasági Minisztériumban is felnőtteknek. Ha lehetősége van, részt vesz különböző szövetségek, stílusok edzőtáborain, de érdekli minden más harcművészet is. „Próbálom összeállítani a lehető leghatékonyabb edzési módszert a hozzám járó gyakorlók részére.”

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aikimag.blog.hu/api/trackback/id/tr516655685

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása