AikiMag

Az Aikido Magazin

Amit nem lehet elmagyarázni

2014. március 26. 09:19 - ZalaváriNoémi

Ma edzés után oda jött hozzám egy kezdő aikidóka. Azt kérdezte, hogy normális-e az, hogy ő nem ért az egészből semmit. Először nem értettem, hogy mire céloz, hogy nem érti a magyarázatokat? Azt mondta, azt nem érti, ami nem hangzik el, az okokat, hogy mit miért csinálunk. Ezt nagyon ritkán hallom kezdőktől. Ennek vagy az az oka, hogy általában a kezdő kérdezés nélkül csinálja a feladatot, és örül hogy mozog, leköti az egész mert új, és lehet más meg konkrét elvárással jön, hogy ő most harcot fog tanulni és aztán meg pislog, hogy „mi ez, mit csinálunk, nem erre számítottam”. Vagy csak nyitott és egyből meg akar érteni mindent. Mindenesetre erre nem tudtam kielégítő választ adni (tovább irányítottam a mesterhez), mert ugye minden technikánál külön el lehetne mesélni, hogy ez miért jó. Ez a magyarázat egyébként gyakran megvan, de szerintem érthető, hogy valakinek nem elég magyarázat az, hogy „ez azért van így, mert épp a kardomat akarom kihúzni” – senki sem mászkál mostanában karddal az oldalán. Ilyeneken nem nagyon szoktam gondolkodni, talán azért, mert nem önvédelemre járok, nekem ez nem harc, hanem sokkal inkább: testmozgás, ezen kívül, folyamatos tanulás és felismerés, kommunikáció, kapcsolat, mozgás: nem mint torna, hanem mint egy folyamat egybekötve egy lélegzettel. Szóval nem tudom senkinek elmagyarázni, hogy például miért kell belépni az adott technikában pont oda, hiszen ott teljesen védtelenek vagyunk. De azt tudom, hogy általában, mikor megcsinálom a technikát, az jólesik (amikor épp nem felejtek el tompítani:) De általában tök jó érzés az egész, és ennyi nekem elég.

Egy másik órán, amikor szintén egy kezdővel gyakoroltam (az volt az első, vagy második órája) kérdezte tőlem, hogy „- Ez most miért jó?” „Most miért guruljak el?”. „- Hát pl. mert a támadó menekül.” „- És a támadóm is menekülni fog?” Nem igazán tudtam mit kezdeni a kérdéssel, már azért sem, mert ehhez szerintem érteni kell az aikido sajátosságát (mint ahogy az előző kérdésnél is), hogy itt nem önvédelemről van szó, mert annak nem kellene szépnek lennie. Nem érzem teljes magyarázatnak, azt hogy „ez azért van, mert a támadó itt rossz helyzetben van, ezért erre kell mozdulnia…stb.”., itt nem csak harc van, persze az is van. De senki sem fog úgy megtámadni az utcán, hogy megfogja a csuklóm, és lehetőleg ügyel rá, hogy ne fogja erősen, hogy tudjak vele kezdeni valamit. Nincs igazi támadó és védekező, itt van két ember, akik akarnak egymástól valamit: mondjuk fejlődni (az út a cél), itt kapcsolat van, egy mozgásfolyamat és légzés. Szóval ennek a kezdő aikidókának sem tudtam elmondani fél percben, hogy mi az aikido, mit csinálunk, és edzés közben nem ülhetek le fél órára magyarázkodni. Már ha meg lehet valakivel értetni az aikidót elmagyarázással. Ezt csak úgy lehet megérteni, hogy az ember jár rendszeresen, és nem akar az első órán megérteni mindent, hanem idővel fogja megérteni, mert érezni fogja a saját bőrén. Ez csak így fogható fel.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aikimag.blog.hu/api/trackback/id/tr15870444

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása